12 Ağustos 2012 Pazar

Franz Kafka | Dönüşüm



DÖNÜŞÜM: Yabancılaşmanın ağırlığı.

Önceki gün okudum Dönüşüm'ü. Saat akşam 10'da başlayıp gece 1.30 gibi bitirdim bu kitabı. Haliyle ilk yazımda bu kitap üzerine oldu. Peki ne anlatır bu kitap?

Sıradan bir pazarlamacıdır Gregor Samsa. Bir sabah uyandığında kendini tuhaf, kocaman bir böcek olarak bulur. Karnı boğum boğumdur, sürekli titreyen ve sahip çıkması imkansız ince bacakları vardır.  Uyanınca işine geç kaldığını düşünür, 4'e ayarladığı saati çalmamış mıydı? Hastalandığını dolayısıyla işe gidemeyeceğini söylese miydi? Ama 5 yıldır çalıştığı işinde bir kere bile hastalandığını bahane ederek işe gitmemezliği olmamıştı. Annesi gelip kapıya vurur, Gregor geçiştirmek için birazdan geleceğini söyler. Ancak annesi daha çok telaşlanır.(Adamın sesi insan gibi değil, hamam böceği gibi çıkıyor nasıl telaşlanmasın! :D) Daha sonra müdürü gelir eve, gregor odadan bir şekilde çıkar. Müdürü evden kaçarcasına çıkar.
Artık Gregor için hayat katlanılmaz hale gelir. Ailesi ondan tiksinmeye başlar. Bir tek kız kardeşi ona biraz ilgi gösterir. (yemek getirmesi bile gregor için ilgi sayılabilir!)
Zaman geçer, artık kız kardeşi bile tahammül edemez ki Gregor aslında çok hastadır. Bir gün ilk defa odasından dışarı çıkacak olur ki gerisin geri odasına girmek zorunda kalır. Kız kardei babasına bağırır çağırır, o 'yaratığı' evinde istemediğini söyler. Ve o gece Gregor ölür... Ailesi de bunun üzerine tatile çıkar. (Vicdansızlar! :D)

Evet, doğru tahmin ettiniz. Bu kitapla 'Objective Correlative'in, 'İmagism(imgeleme)'nin ve 'Metefor'un doğrudan ilişkisi var.
Dönüşümde, Gregor'un bir böceğe dönüşmesi bir imgedir. Anlatılmak istenen şey 'yabancılaşma'dır. Dönüşüm batı edebiyatının yapı taşlarından biridir.(modernizme geçiş).
Asıl şimdi 21. yüzyılda insanların 'yabancılaşma'nın kaçınılmazlığını anlatmakta.  Yabancılaşmanın ağırlığını, oyundan çıkmanın bir kurtuluş olduğunu anlattığı kadar hayatın anlamına uzak düşmeyide göstermektedir.

Çok konuştum sanki :D Harika bir kitap kesinlikle okunmalı ve üzerine uzun uzadıya düşünülmeli.
Share:

10 yorum:

  1. Kitabı çok başarılı özetlemişsiniz, can alıcı yerlerini yazmışsınız, bu özetten sonra insanın alıp okuyası geliyor, yazılarınızın devamını bekliyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, umarım diğer yazılarımıda beğenirsin.
      :)

      Sil
  2. Selam.
    Sen bu yazıyı yazalı 3 yıl 3 ay olmuş ve hâlâ okunuyor. Ben bugün okudum mesela. Hiç tanımadığım birinin bloğunu okudum. Halen de okuyorum. Teşekkürler, çok güzel yazılar var. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam!^^
      Öncelikle bloga hoşgeldin, üç yıl sonra böyle bir yorum almak gerçekten muhteşem. Ancak keşke söyleyediğin kadar güzel yazabilseydim, bu yazıyı güzel buluyorsan kesinlikle senin güzel görmenden kaynaklı^^
      Yorum için çok teşekkürler ve tekrardan bloguma hoşgeldin :)) Umarım diğer yazılarda da kıymetli yorumlarını eksik etmezsin ^^ :)

      Sil
  3. Merhaba bende suan okudum ve kitapta ne anlatılmak istediğini anlamamistim. YabancılaşmaK derken biraz daha acarmisiniz acaba Teşekkürler �� bu arada gerçekten güzel ozetlemissiniz

    YanıtlaSil
  4. Merhaba bende suan okudum ve kitapta ne anlatılmak istediğini anlamamistim. YabancılaşmaK derken biraz daha acarmisiniz acaba Teşekkürler �� bu arada gerçekten güzel ozetlemissiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahahah Teşekkürler ^^ İlk yazım olduğu için kendisi pek açık olamamışım. Olsun burada açayım biraz.

      Şimdi, Dönüşüm öyle bir kitap ki ne kadar yorum yapılırsa yapılsın hiçbirinin yanlışlanabileceğini düşünmüyorum. Yani nasıl yorumlanırsa yorumlansın kaldırabilir.

      Buna bağlı olarak şöyle yorumlar gelişmiş: İlki insanın kendinden, ailesinden, bilhassa toplumdan uzaklaşması hatta izole olması. İkincisi, bireyin 'değersizleşmesi' veyahut böyle hissetmesi. Yani sistemin dönen çarkında, çarklara hizmet edenlerden olmak ya da sistemin çarklarına başkaldırı durumunda çarkların insanı harcaması. Üçüncüsü, Varoluşçu olan Kafka'nın varoluşunu bulmaya çalışan bir karakter yaratması bunun sonucunda toplumun istenmeyen bireylerinden birine dönüşmesi. Malum, düşünen insanların pek sevilmediği gerçeği pek çok toplumda geçerliydi. İşte bunların toplamını hatta daha fazlasını ve hepsini ayrı ayrı kapsıyor bu 'yabancılaşma' mevzusu. Ama en temelde bireyin toplumdan uzaklaşması/dışlanması/ait hissedememesi diyebiliriz.

      Ancak bu paragraf Dönüşüm gibi bir kitabı anlatmaya asla ve asla yetmez. Sadece bir kaç anahtar kelimeden oluşuyor. Dönüşümü tamamı ile anlayabilmek için Kafka 'nın kendisi olmak lazım. Ancak Kafka hakkında bilgi edinildikçe kitabın anlaşılırlığı daha da artıyor. Bu anlamda diğer kitaplarını da okumak faydalı olabilir.

      İlk postuma yorum almak da gerçekten güzel. Tekar tekrar teşekkürler ^^

      Sil
  5. İş yerimde kahve yaparken bir anda gelen donusmusluk hissi ve acaba Kafka Dönüşümde ne anlatıyor merakı ve sorunun cevabını bulmak. Teşekkür ederim ��

    YanıtlaSil
  6. Gerçekten sizi tebrik ediyorum bence kitaba yaptığınız yorum bana ve başka kardeşlerime ayrı bi bakış açısı oluşturmuş.Tekrardan tebrikler...

    YanıtlaSil

Yorumunuzu eksik etmeyin, her biri çok değerli^^